През есента на 2009-та година в България за първи път се писа за строеж на писта, която да отговаря на стандартите за провеждане на състезания от Формула 1. Първоначално тези слухове бяха приети с насмешка, но с течение на времето и след изминаване на година, през която темата бе дискутирана все повече и повече пъти, сега много повече българи вярват в това, че България може да приеме гран при от Формула 1. В продължение на тази една година главните лица, които движат нещата от българска страна са Румен Петков, бивш министър в управлението на БСП, както и председателя на българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов. Двамата освен с проекта за писта, занимават обществеността с различни версии на това, къде мислят да се строи бъдещата писта, нереални преговори от наша страна с катарски инвеститори, неща с които българската общественост само се „изнервя” и разбира се очаква това да са поредните машинации от страна на видни политици да спечелят още пари на гърба на честно печелещия парите си български гражданин.
Последната информация за строежа на пистата е че тя ще се намира в околностите на София, като за това вече има разрешение на главния инженер на столицата. Дотук добре, но освен разрешително за строеж, за проекта са нужни инвестиции. До момента няма информация за инвеститор, който да се е заел със задачата да започне такъв проект. Няма дори първоначални сигнали това да започне в близко бъдеще. А иначе от страна на световната федерация, шефът й Бърни Екълстоун е „отворен” за предложения от всички страни, като последно време се дават шансове наистина на много и различни държави да покажат своите проекти, някои от които одобрени. Турция от няколко години насам провежда кръг от Ф1, а през 2014-та година вече е сигурно че състезание в календара ще има и в Русия. Договори за състезания имат от скоро държави, като Сингапур, Корея, Абу Даби. Повече от трудно ще е за България да приеме старт, след като южната ни съседка има договор за такъв. Надеждата в тази посока се крие във факта, че от турска страна най-вероятно няма да продължат договора си с ФИА, който изтича през 2011-та година. Защо ли? Защото проблемите, които носи заедно с плюсовете си един старт от такова състезание са множество. Въпросите за евентуалното БГ Гран При също са много.
На първо място – трябва да се намери надежден инвеститор, който да е готов да работи по проекта. Условието от страна на ФИА и най-вече Бърни Екълстоун е да се строи от фирми от неговото обкръжение, като тогава цената достига 100 милиона евро. Цена, която е огромна на фона на финансовата криза у нас, а и по света. Дори и да да бъде направена такава инвестиция, изниква друг въпрос – имат ли тези вложени пари реална възвращаемост? Отговорът към който се клони е най-вероятно да няма възвращаемост на тези пари, тъй като финансите ще зависят от множество фактори, които за страна като България няма как да бъдат с изключителни положителни стойности – публика, цена на билети, такса от страна на ФИА за състезание в размер на нови 20 млн. евро... Положението за момента е ясно – нямаме шанс за писта от Формула 1. За съжаление, господата Петков и Николов също нямат ясна визия какво и как искат да направят. Идеята е добра, но няма работещ план. Все пак, ние като българи, се надяваме в скоро време замесените организации да се „хванат” здраво за идеята, с което може би един ден у нас наистина да се проведе старт от най-популярното моторно състезание.
"..., господата Петков и Николов също нямат ясна визия какво и как искат да направят..." - Повярвайте ГОСПОДАТА имат абсолютно ясна визия какво искат да направят, но това съвсем не е това което се тиражира в медиите относно пистата за F1.
ОтговорИзтриванеМоже би си прав, но защо първо искаха пистата да е край Варна, после Плевен, а накрая София? Това е само един от въпросите които бих задал към тях.
ОтговорИзтриване